Rikuo – tuntematon tarina Harley-Davidsonista ja Japanin moottoripyöräteollisuuden syntymästä 

Teiden kuningas
Vuonna 1935 Sankyo yritys sai lisenssin aloittaa Harley-Davidson moottoripyörien valmistamisen Japanissa. Sopimuksen ehtoina oli ettei moottoripyöriä saa myydä Japanin ulkopuolelle ja pyrörän nimeksi tulisi Rikuo, joka tarkoittaa teiden kuningasta. 

Alfred Richard Child laittoi tehtaan pystyyn ja niin Rikuon tuotanto alkoi, mikä starttasi Japanin moottoripyöräteollisuuden. Alkuperäinen Rikuo tehdas tuhoutui Hiroshiman pommituksissa. 

Vain kourallinen Rikuo pyöriä on Japanin ulkopuolella. Moottoripyörämuseossa oleva Rikuo on niin harvinainen, ettei japanilaisilla keräilijöillä ole edes sellaista. Museossa oleva sivuvaunullinen Rikuo 1200 löytyi vuonna 1996 Venäjältä, jonne se oli päätynyt sodan aikana. 

Riku’O – The King of the Roads

In 1935 Sankyo Company acquired a license to manufacture Harley-Davidson motorcycles in Japan. A part of the deal was that the bikes could not be exported outside of Japan and that the bikes would be called RIKU’O, a name that roughly translates to “the king of the roads.”

With Alfred Richard Child at helm, the mass production of RIKU’O started. This marked a beginning for Japan’s large motorcycle industry. The original RIKU’O factory was destroyed in the Hiroshima bombings.

Only a handful of RIKU’O bikes exist outside of Japan and Riku Routo has a bike so unique that even Japanese collectors are not known to have one. The bike in question, a RIKU’O 1200 with a sidecar, found its way to Russia during the war from where Riku Routo salvaged it in 1996 – in its original shape.

Today the RIKU’O is in Finland in Lahti in Riku Routo’s loving care and in the near future it will have a place as a guest of honor in the soon-to-be-finished motorcycle museum.

 



Kopteri 1998

Classic Bike 3/1998


A. R. Child’s recollections 1977



Cycle World 4/1978



Antique_vol44_2005



Easyrider 2/1998



Antique 45_1/2006



Antique_vol44_2_2005